مصالح ساختمانی چیست و چه انواعی دارد

مصالح ساختمانی
مصالح ساختمانی برای مقاومت در برابر عوامل مختلف طبیعی مؤثر بر ساختمان ها ضروری است و مصالح زیادی در ساخت و ساز استفاده می شود، چه مصالح جامد مانند سنگ و چوب و چه مواد سست مانند شن و ماسه و سیمان، و لازم است مصالح ساختمانی با الزامات کار مطابقت داشته باشد. و استانداردهای کیفی است و در این مقاله به ارائه انواع مصالح ساختمانی می پردازیم.

بتن

به بتن نیز معروف است و یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز در زمان حاضر است و می توان آن را ماده یا مخلوطی از آب، سیمان، ماسه و نوعی سنگدانه مانند شن تعریف کرد. یا دندان، و این مواد با هم مخلوط می شوند تا از طریق فرآیندی به نام زمان شک به یک مخلوط همگن تبدیل شوند. شایان ذکر است که رومی ها اولین کسانی بودند که حدود دو هزار سال پیش از این ماده استفاده کردند و به دلایل زیادی از آن در ساختمان های خود استفاده کردند، از جمله: قابلیت شکل گیری آسان آن و توانایی هر کسی که پس از یک کار ساده آن را انجام دهد. آموزش و از انواع بتن:
ملات بتن: مخلوطی از سنگ ریزه حمسنی با مقداری ملات ماسه و سیمان است.
بتن نرم: بتن است و از شن طبیعی یا شکستگی های حاصل از سنگ سخت با مقداری ماسه خالص و مقداری پودر ریز و سیمان به وجود می آید. بتن معمولی: بتن بهداشتی است و در ساختمان هایی که تحت فشار و بار هستند استفاده نمی شود و معمولاً برای پرکردن فضاهای خالی سازه ها یا تثبیت خاک ساخته شده روی آن سازه ها استفاده می شود.
بتن مسلح: برای استحکام بخشیدن به آن و افزایش استحکام و توانایی تحمل وزن های زیاد با استفاده از میله های آهنی ریخته می شود و اغلب در پل ها، ساختمان های مرتفع و سقف ها استفاده می شود.

پوکه معدنی

پوکه معدنی که از گذاره های آتشفشان به وجود میاد برای محکم کردن بتن و سبک شدن بلو کها ازش اسفتاده می شود.

سیمان یکی از مصالح ساختمانی است

مهم ترین مصالح ساختمانی در جهان است و صدها سال است که شناخته شده است و یکی از بقایای آتشفشان ها به شمار می رفته است، سپس در قرون وسطی توسعه یافته و به عنوان سنگ آهک و خاک رس شناخته شده است و سپس در در دوران مدرن به شکل ماسه خشک درآمده است.

اهن

انواع زیادی دارد که برخی از آنها به شکل میله های استوانه ای با ضخامت های مختلف و برخی به شکل میلگردهای آجدار با انتهای کوتاه در وسط می باشد و از آهن برای تقویت و تقویت بتن استفاده می شود به همین دلیل به آن مسلح می گویند.

چوب توبار

این چوب به شکل میله های بلند و سطحی ساده شده است، مانند آنچه روی نیمکت های پارک یافت می شود و برای تشکیل فضایی که بتن باید در آن ریخته شود استفاده می شود تا شکل آن فضا را به خود بگیرد.

آجر

قطعه ای مستطیل شکل از خشت و آب است که در ساخت دیوارهای ساختمان های بین ستون ها استفاده می شود و نوعی از آن برای ساخت سقف علاوه بر آهن و بتن نیز وجود دارد. مواد دیگر
ماسه سفید: پودر سنگی است که با سیمان و آب مخلوط شده و بتن می شود.
کاشی: برای پوشش کف ساختمان استفاده می شود و انواع مختلفی از آن وجود دارد از جمله: سرامیک، گرانیت و مرمر.
سنگ ریزه: در ساختمان ها برای به دست آوردن سطوح صاف زیر کاشی ها پخش می شود و مقدار کمی از آن در مخلوط بتن برای افزایش چسبندگی آن با آهن استفاده می شود.
رنگ: برای رنگ آمیزی ساختمان ها از داخل با رنگ های مختلف استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *